منو دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۰۰

حماسه اقتصادی در پارس جنوبی؛نگاهی به دستاورد‌های شرکت ملی نفت ایران

پارس جنوبی

شغاب-داوود بحرینی: جمهوری اسلامی ایران در آستانه چهل و پنجمین سالگی خود با دستاوردهای مختلفی در صنعت نفت و گاز  قرار گرفته است که از جمله می‌توان به تولید ۷۴۰ هزار تن میعانات گازی در میدان پارس جنوبی اشاره کرد.

منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در حاشیه خلیج فارس و در محدوده ۴۶ هزار هکتاری استان بوشهر قرار گرفته است که مشتمل بر سه منطقه پارس یک (پارس جنوبی)، پارس دو ( کنگان) و پارس سه ( پارس شمالی) را در بر می گیرد.  میدان گازی پارس جنوبی نیز در سال ۱۳۵۰کشف شد و بهره‌برداری از آن در سال ۱۳۶۸آغاز گردید.

خوشبختانه با پیروزی انقلاب اسلامی مسئله استقلال نفت و بهروری حداکثری از منابع عظیم نفت و گاز توسط دولت‌ها در دستور کار قرار گرفت به نحوی که در طول دورهٔ دولت هشتم و دولت نهم جمهوری اسلامی، ایران توانست ۱۰ فاز تولید گاز از پارس جنوبی را به بهره‌برداری برساند.

اما در دولت سیزدهم دولتمردان با توجه به فرامین رهبری در زمینه اتکا به توان داخلی، طرح‌های توسعه‌ای این میدان گازی به شرکت‌های ایرانی سپرده شد که خوشبختانه در سفر اخیر رییس جمهور به استان بوشهر شاهد افتتاح ایرانی ترین فاز پارس جنوبی بودیم.

سهم ۵۰ درصدی پارس جنوبی در صنعت پتروشیمی کشور

علارغم تحریم‌های ظالمانه استکبار آمار‌های رسمی نشان دهنده آن است فرزندان ایران اسلامی در بخش تولید صنعت پتروشیمی، تولیدات شان نه تنها متوقف نشده است بلکه در سال‌های ۹۹، ۱۴۰۰، و ۱۴۰۱ به ترتیب۶۱، ۶۵/۲۵ و ۶۹میلیون تن به تولید برسانند که از این مقدار ۵۰ درصد سهم عسلویه، ۳۰ درصد در ماهشهر و ۲۰ درصد در سایر مناطق بوده است.

حدود ۶۰ درصد از تولیدات میعانات گازی پارس جنوبی از طریق خطوط لوله به پالایشگاه ستاره خلیج فارس در استان هرمزگان منتقل می شود تبدیل به ۷۰ میلیون لیتر فراورده در روز شامل ۴۵ میلیون لیتر بنزین می شود.بر اساس آمارهای وزارت نفت ۴۰ درصد از تولید بنزین کشور از محل محصولات تولیدی میدان پارس جنوبی تامین می شود.

بزرگ‌ترین خط لوله انتقال اتیلن جهان در عسلویه

خط لوله اتیلن غرب، بزرگ‌ترین خط لوله انتقال اتیلن در جهان می باشد که منطقه پارس جنوبی قرار دارد.

طول اصلی این خط ۱۶۶۰ کیلومتر، طول بخش‌های فرعی آن ۵۵۰ کیلومتر است که در مجموع حدود ۲۲۱۰ کیلومتر طول دارد و سالانه برای انتقال ۲/۵ میلیون اتیلن طراحی شده است. از جمله اهداف این خط انتقال اتیلن تامین خوراک لازم برای ۱۴ مجتمع پتروشیمی کشور می باشد.

تاثیر دستگاه دیپلماسی کشور در صادرات نفت و گاز

دولت سیزدهم چند‌ماهی است که وارد سال سوم خود شده است آمار‌های سال ۱۴۰۱ نشان دهنده‌است با تلاش‌های صورت گرفته توسط مجموعه وزارت نفت و دستگاه دیپلماسی کشور از مجموع ۳۲ کالایی که در گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به مقدار ۳۲/۲۳۰/۲۷۱ تن صادر شده است، ۱۲/۲۳۰/۲۷۱/۶۵۳ دلار برای کشور ارزش ارزی داشته باشد.

آمارها نشان دهنده آن است مجموع گاز تولیدی ۱۳ پالایشگاه مجتمع گاز پارس جنوبی در سال ۱۴۰۱ به ۲۱۱/۰۱۵ میلیارد متر مکعب برسد که به عنوان اقدام بزرگی و ارزشمند می تواند از آن یاد برد.

مجموع بوتان و گوگرد تولیدی توسط ۱۳ پالایشگاه مجتمع گاز پارس جنوبی در سال ۱۴۰۱ به ترتیب ۲/۲۶۱/۳۳۰ و ۵۲۷/۳۱۸ تن بوده است.

در مجموع ۲۹ میلیون تن هیدرو کربورهای سنگین (اتان، پروپان و بوتان) از تاسیسات پارس جنوبی استحصال می شود و به عنوان خوراک به واحد‌های پتروشیمی یا صادرات می گردد.

نگاهی گذرا به آمار‌های ۲۶ طرح پتروشیمی گویای آن است تعداد ۳۳ نوع محصول در حال حاضر در دست اجرا می باشد که تا پایان برنامه هفتم توسعه کشور آمار مجتمع های پتروشیمی کشور به ۴۸ واحد با مجموع ظرفیت ۶۴ هزار میلیون تن و تعداد ۶۴ محصول خواهد رسید.

هر مقدار از اقدامات و فعالیت‌های پارس جنوبی نگارش کنم باز هم فراوانی مطالب برای انعکاس وجود دارد.

پایان خبر/

لطفا نام خود را وارد کنید
لطفا ایمیل خود را وارد کنید
لطفا متن دیدگاه خود را وارد کنید