منو سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۵۵

منزلت اجتماعی معلمان

شغاب-مهدی عباسیان: اردیبهشت که از را می رسد، عن قریب تکاپوی جوامع آموزشی به سمت معلم سوق پیدا می کند. و آنگاه این واژه پرمفهوم دوباره جانی تازه به خود می گیرد.

یکی از موضوعاتی که امروزه در مباحث کلان و در لایه های مختلف اجتماعی همواره مورد بحث می باشد وضعیت معلمان از جنبه های مختلف است.

دیدگاه های مختلفی درمورد تاثیر گذاری معلمان و محتوای آموزشی در بین صاحب نظران و حتی عموم جامعه مطرح می باشد، اما نکته مهم این است که همگی معتقدند، حتی با وجود پیشرفت فناوری های نوین در جامعه هنوز نقش معلم جایگاه خود را به چیز دیگری نداده است.

یکی از یافته های مهم پژوهشی نشان می دهد هیچ ارتباط مشخصی میان پایگاه اجتماعی معلمان یک کشور با نتایج تحصیلی دانش آموزان وجود ندارد. با این حال، با توجه به تفاوت های ادراکی و فرهنگی بین کشورهای مختلف، سطح منزلت اجتماعی در آن ها متفاوت است.

در کشور ما دیدگاه های متفاوتی در مورد منزلت معلم ها وجود دارد. با بررسی شاخص های مرتبط با این موضع می توان به این نتیجه رسید که در برخی شاخص های وضعیت مطلوبی در این زمینه وجود دارد.

از جمله شاخص های مهم، تشویق والدین به فرزندان خود برای ورود به حرفه معلمی است که با توجه به آمار دانشگاه فرهنگیان، شرکت کنندگان در آزمون های استخدامی و سایر موارد مشابه می توان به این نتیجه رسید که قطعا این حرفه مورد تایید والدین است.

با این وجود میانگین درآمد سالانه معلمان در کشورهای مختلف یکی از شاخص های منزلت اجتماعی محسوب می شود. با بررسی این مساله در کشور ما در ادوار مختلف معمولا دولت ها تلاش کردند تا میانگین درآمد معلمان را ارتقا دهند.

آخرین اقدام انجام شده در این زمینه اجرای قانون رتبه بندی معلمان بود که بالاخره به سرانجام خود رسیده و می توان گفت جایگاه درآمد معلمان را نسبت به سایر اقشار تا حدود قابل قبولی بهبود بخشیده، با این وجود هنوز هم دیدگاه های متفاوتی در این زمینه وجود دارد. که در این بحث نمی توان به همه آن ها پرداخت.

از دیگر شاخص های منزلت اجتماعی معلمان می توان به رضایت شغلی معلمان نسبت به حرفه خود نام برد. بر اساس نتایج پژوهشگاه مطالعات معلمان ، میزان رضایت شغلی معلمان در ایران در جایگاه بالایی بین کشورهای دنیا برخوردار است. همچنین تحقیقات بسیار زیادی در مورد رضایت شغلی معلمان انجام شده است که برآیند کلی آن ها وضعیت رضایت نسبی معلمان را در این زمینه نشان می دهد.

با این وجود دیدگاه های مختلفی نیز در این زمینه وجود دارد. میزان احترام معلمان در بین دانش آموزان خود و همچنین در سطح جامعه از دیگر شاخص های منزلت اجتماعی می باشد.

در این بین طبق برخی تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد، معلمان ابتدایی در این زمینه از جایگاه بهتری برخوردار می باشند. اما اینکه تمایل به حرفه معلمی دوره ابتدایی در بین معلمان از جایگاه بالاتری برخوردار است، شواهد محکمی وجود ندارد.

با بررسی موارد و شاخص های مختلف مرتبط با منزلت اجتماعی می توان، به این نتیجه رسید که معلمان در جامعه امروزی نسبت به حرفه های دیگر از منزلت اجتماعی قابل قبولی برخوردار هستند.

پایان خبر/

لطفا نام خود را وارد کنید
لطفا ایمیل خود را وارد کنید
لطفا متن دیدگاه خود را وارد کنید