منو چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۲۳

بررسی قیمت دلار و گرانی/ریزش ارزش باید منجر به کاهش قیمت کالا شود اما نمی شود!

شغاب: هشدار سیدمحمدهاشمی فرد،  چهره‌ی دانشگاهی، فرهنگی و اجتماعی استان در باره‌ی توجه به معیشت مردم، با توجه به رویدادهای اخیر.

باور برآن و البته حق هم همان بود که گرانی و افزایش قیمت دلار را یکی از عوامل گرانی های افسارگسیخته ی اخیر و بستر تورم شدید و فراگیر بدانند.

البته این گمانه ی درستی است؛ چنان که تولید، تبدیل یا ورود کالاهایی که به دلار وابسته باشد، نوسانات این ارز در قیمت آنها نقش آفرینی کند.

یعنی با بالا رفتن قیمت دلار گران شوند و قطعا با کاهش بهای دلار، از قیمتشان کاسته و ارزان شود.

اکنون که به لطف خداوند، در پی برخی از رویدادهای اخیر، از جمله استقبال مناسب از سفر گروسی به ایران و توافق با او برای تسهیل در روند همکاری ها با آژانس بین المللی انرژی هسته ای  و نیز پدیداری طلایه ی امر خردمندانه ی برقراری روابط با عربستان سعودی و به تبع آن بهبود اوضاع در روابط با همسایگان، قیمت دلار ریزش کرده و این ریزش ادامه دارد، از مسئولان ذی ربط انتظار داریم دو کنش را در دستور کار قرار دهند.

یکی این که عملیات مناسب، مراقبت بایسته و درایت شایسته را معمول دارند تا گرانی ها متناسب با ریزش دلار، عقب نشینی کند و قیمت ها به موازات دلار پایین بیاید.

دیگر این که تلاش کنند تا سایر زمینه های کاهش قیمت دلار را بیابند و برای عملیاتی کردن آن بکوشند و به تبع آن نان ارزان شدن مایحتاج مردم را در سبد نیاز جامعه بگذارند.

رویه ی ناپسندی که همواره شاهد آن بوده ایم، بروز گرانی ها و افزایش قیمت ها بوده است که به عواملی مرتبط و منوط می دانسته اند اما با از میان رفتن عوامل مورد نظر، قیمت ها به عقب برنمی گشته و این تعادل رعایت نمی شده است.

حالا که از شیر مرغ تا همه چیز!! به صورتی بی رویه با بهانه و بی بهانه گران شده و سفره ی سلامت مردم از همیشه کوچکتر و ضعیف تر شده است، مسئولان ذی ربط همت کنند و قیمت ها را به مدار طبیعی متناسب با شرایط روز تنظیم کنند.

علاوه بر آن به این پرسش هم باید اندیشید که آیا  فروشندگان و بنگاههایی که گرانی خدمات و کالاهای خود را با قید:«من به قیمت قبل به شما می فروشم و در خرید بعدی خودم باید گرانتر بخرم چون دلار گران شده است؛» آیا خواهند گفت:«اکنون که دلار ارزانتر شده است و من باید ارزانتر بخرم پس کالایم را به شما ارزانتر خواهم فروخت»؟

از دست اندرکاران اقتصادی انتظار این است که فعالانه در میدان عمل حضور داشته باشند و به جای نادیده گرفتن بسیاری از زمینه های فشار برمردم، برای رفع معضلاتی از این دست برنامه ریزی و عملیات برنامه ریزی شده را اجرا کنند.

مسئولان محترم! درایت شما در این گونه موارد زمینه ی بروز می یابد و فلسفه ی وجودی مدیریت شما در امثال این مواقع معنا می شود.

پایان خبر/

لطفا نام خود را وارد کنید
لطفا ایمیل خود را وارد کنید
لطفا متن دیدگاه خود را وارد کنید