منو شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۰۸

معرفی طرح مجتمع تولیدی انواع جاذب‌ های رطوبتی دشتستان(پارک های پتروشیمی افق خلیج فارس) 

شغاب- فرشاد درگاهی، شکوه روشن دل پور: تولید گریدهای مختلف سیلیکاژل با ظرفیت ۲۰هزار تن در سال با تکنولژی سل ژل  سیلیکاژل به عنوان جاذب رطوبت(جلوگیری از رشد کپک،فاسد شدن و خوردگی)در صنعت غذایی، داروسازی، انبارداری و همچنین در صنایع نفت و گاز(برای مثال پالایشگاه گاز پارسیان و خانگیران) به عنوان دیسپرسنت، ماده اصلاح کننده، کاتالیزر و کریر کاتالیزر در فرآیندهای جداسازی آب از هیدروکربن، جذب رطوبت گازهای ترش و بهبود روغن های سنگین با حذف فلزات سنگین و ترکیبات حاوی گوگرد، خشک کن‌های صنعتی و تولید ماده شیمیایی ملامین(پتروشیمی خراسان و ارومیه )کاربرد دارد.

محصولات تولیدی این طرح شامل مواردی همچون: 

سیلیکاژل گرید A بی رنگ(۲هزارتن درسال)، سیلیکاژل گرید A آبی(۷هزارتن درسال)، سیلیکاژل گرید A نارنجی(۸هزارتن در سال)، آلومینا سیلیکاژل (۸هزارتن در سال) نوع H،آلومینا سیلیکاژل(۸هزارتن در سال) نوع ws و ساشه سیلیکاژل(۵۰۰میلیون عدد)میباشد.

عمده مصرف سرانه به تفکیک صنعت به شرح زیر میباشد: 

صنعت نفت،گاز، پتروشیمی نوع(H,WS)۹۰٪، صنعت داروسازی نوع(A)۴٪، صنعت انبارداری نوع(A)۱/۷۵٪، صنایع الکترونیک نوع(A)۱/۵٪، صنعت برق نوع(A)۱/۵٪ و سایر صنایع(A)۱/۲۵٪

خصوصیات فیزیکی و شیمیایی سیلیکاژل: 

شکل سیلیکاژل به صورت پودر، پرک و گرانول میباشد. رنگ این محصول شفاف، آبی و نارنجی بسته به نوع کاربرد متغیر میباشد.

این محصول به صورت غیر سمی و بدون بو و همچنین میزان حلالیت در آب خیلی کم(<۰/۱٪) و نیز در واکنش پذیری غیر فعال است.

ضرورت اجرای پروژه چیست؟

۱.جهت گیری کشور به سمت خصوصی سازی و حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی در راستای اجرای اصل ۴۴قانون اساسی.

۲.تاکید سیاست های کلان کشور به ضرورت توجه به صادرات غیرنفتی و کاهش خام فروشی و توسعه زنجیره ارزش.

۳.رشد اقتصاد دریا

۴.حمایت از تولید داخلی و شرکتهای دانش بنیان

۵.جلوگیری از واردات و خروج ارز از کشور به مقدار ۲۳میلیون دلار در سال

۶.اشتغال زایی در منطقه

۷.طبق تحقیقات شرکت Emergent,یکی از دلایل اصلی رشد برشتاب تولید سیلیکاژل،گران بودن مواد اولیه در دنیاست.این درحالی است که موادی مانند سنگ سیلیس و سولفوریک اسید به وفور در کشوریافت میشود.

این‌موضوع نشان دهنده تولید ارزان تر سیلیکاژل در ایران است.این موضوع صادرات این ماده را نیز توجیه میکند.

۸.با توجه به این که عمده مصرف سیلیکاژل در ایران مربوط به بخش پالایشگاهی و پتروشیمی(بالغ بر ۱۸۰۰۰ تن در سال) است، ایجاد طرح سیلیکاژل در قسمت جنوبی کشور به مصرف کننده نهایی نزدیک تر است.

بنابراین تولید در این ناحیه و در نزدیکی واحدهای گاز و نفتی کشوراست. تقاضای سیلیکاژل در کشور میزان تقاضای کشور به سیلیکاژل حدود ۲۰هزارتن برآورد میشود،که با نرخ رشد جهانی ۳/۴٪ میزان تقاضا درسال۱۴۰۶به ۲۲/۸۶هزارتن میرسد.

این واحد با هدف رفع نیاز کشور و کاهش وابستگی به واردات طرح ریزی شده است و با توجه به رشد نیاز کشوریه این محصول تا زمان اجرایی شدن طرح، بخش عمده و نه به طور کامل از نیاز کشور مرتفع خواهد شد.

کلیات طرح:

محل احداث این طرح استان بوشهر واقع در شهرستان دشتستان به مساحت ۵۰هکتار اجرا خواهد شد.

فاصله بین طرح تا مبادی مواصلاتی بدین صورت است که این طرح به فاصله ۵۰کیلومتری بندر ریگ و ۵۳کیلومتری بندر گناوه(اسکله ریگ و اسکله گناوه)و در۷کیلومتری جاده ترانزیتی و ۱۱۰کیلومتری فرودگاه بوشهر طراحی شده است.

میزان تناژمحصول نهایی ۲۰هزارتن در سال و مبلغ برآورد اولیه ۱۹میلیون دلار و برآورد اولیه مدت اجرا ۲سال و ۷ماه میباشد.IRR یا همان نرخ سود سرمایه گذاری ۲۷درصد و اشتغال زایی ۱۳۵نفر به صورت مستقیم و ۶۷۵نفر غیر مستقیم میباشد.

خوراک مجتمع:

آمونیوم سولفات ۲۵۰تن،۳۰۰تن اسید HCL ،اسید سولفوریک ۵۰۰۰تن،سدیم سیلیکات ۲۰۰۰۰تن،سدیم کربنات ۱۵۰۰تن،۱۰۰۰۰تن sio2،کلرید کبالت ۵تن و متیل بنفش ۲/۵تن مصرف سرانه انرژی در این طرح به صورت زیر میباشد:

سرانه برق مصرفی سالانه

۳۶۰۰۰۰۰ کیلووات ساعت، سرانه آب مصرفی سالانه ۵۰۰۰۰۰مترکعب و سرانه گاز سالانه ۴۰۰۰۰۰مترمکعب میباشد.

اثرات زیست محیطی این طرح: 

۱.مطابق با سند مقررات و ضوابط استقرار واحدهای تولیدی و صنعتی،مجتمع تولیدی انواع جاذب های رطوبتی،در زیرگروه صنایع کانی غیر فلزی،در رده پنج(۵)زیست محیطی قرار میگیرد.

۲.از نظر محیط زیستی،سیلیکاژل غیر سمی و دوست دار محیط زیست بوده و هیچگونه آلودگی ندارد.

۳.این طرح آلایندگی خاصی ندارد و تنها در قسمت تولید اسید سولفوریک آلاینده محدودی وجود دارد که در اجرای طرح قرار براستفاده از اسید سولفوریک آماده مازاد واحدهای دیگر با توجه به وفورتولید آن برنامه ریزی شده است.

۴.واحد پساب این مجموعه بصورت کامل تصفیه شده و به مجموعه برمیگردد.

بنابراین از نظر پساب آلودگی خاصی وارد طبیعت نخواهد شد.این واحد شامل سه قسمت تصفیه فاضلاب‌های بهداشتی،خنثی سازی مواد شیمیایی و جداسازی سولفات سدیم میباشد.

همچنین با بررسی جغرافیایی کشور و براساس مولفه هایی نظیر دسترسی به آبهای آزاد، تامین نیروی کار، مکان اجرا و پیاده سازی طرح های توسع های همه جانبه و چندبعدی که پیش‌نیاز این صنایع است در می یابیم کلیه مناطق جنوب کشور برای این طرح مناسب هستند.

با توجه به اثرگذاری بسیار بالای طرح در اشتغال زایی مناطق کمتر توسعه یافته، مناطق جنوب کشور یکی از بهترین گزینه ها هستند.

نزدیکی به بازار مصرف یعنی پالایشگاه ها، مجتمع های پتروشیمی و نیروگاه ها نظیر فازهای مختلف پارس جنوبی و پتروشیمی های منطقه، از مهمترین مولفه های انتخاب مکان طرح میباشد.

با توجه به حجم بالای فعالیت کشاورزی در منطقه دشتستان،جاذب های رطوبتی میتواند در صنایع بسته بندی مواد غذایی و کشاورزی منطقه استفاده گردد.

پایان خبر/

لطفا نام خود را وارد کنید
لطفا ایمیل خود را وارد کنید
لطفا متن دیدگاه خود را وارد کنید